Šafář lomil rukama, spílal Kristu a křesťanské lásce, ale nakonec mu to nepomohlo. Dostal ránu na plocho mečem do hlavy a sesunul se k zemi.
V ještě větším nebezpečí byla šafářka Jarmila. Byla mladá a pohledná. Šafář se po smrti první manželky znovu oženil s mladou dívkou z nedaleké vsi a ta si na statku dokázala sjednat pořádek. Jenže tohle nebylo každodenní sekýrování několika děveček, po celou dobu řádění se Jarmile dařilo před vojáky schovávat. Když pak slyšela, že se probili do stavení, doufala, že se jí podaří nepozorovaně a rychle prosmýknout do stodoly a někde se ve velkém tmavém prostoru ukrýt. Pro svůj plán si ale vybrala ten nejhorší možný okamžik a najednou stála tváří v tvář dvěma překvapeným vojákům, kteří už měli statek za liduprázdný.
Matthias byl Němec z Chojnic a ke Švédům se přidal až po dánském tažení, o moc déle než Erdhart v kompanii tedy nebyl. Suverénně vtrhnul do statku a do malého kufru začal rvát všechno cenné, co mu přišlo pod ruku. Zatímco ostatní odnášeli zásoby, potraviny a věci denní potřeby, Matthias narval do kufru zapomenuté cínové nádobí, stříbrný příbor a zdobený opasek. A najednou přesně věděl, čím by mu statek mohl ještě posloužit.
Jarmile se podařilo uskočit rukám, co po ní chmátly, a utéct směrem k seníku. Odjakživa se bála výšek a na vysoký seník by ji po žebříku nikdo za normálních okolností nedostal. Tady šlo ale o život i důstojnost. Když v panické hrůze stoupala po žebříku, cítila, jak se po ní vojáci sápou a tahají ji za sukně. Z posledních sil se vyhoupla nahoru, žebřík za sebou rychle skopla. Plná strachu a bezmocnosti se schoulila za hromadu sena a snažila se nevydat ani sebemenší zvuk.
Nakonec bylo oběma vojákům nešťastné děvče jedno. Ze dvora už se začaly ozývat rozkazy k organizování kořisti a dalšího postupu. Oba si ze statku odnášeli nemálo věcí a nechtěli, aby si v jejich nepřítomnosti jejich kořist rozdělili ostatní. A tak se oba zasmáli a na smrt vystrašenou Jarmilu nechali být. Na své si mohli přijít kterýkoli večer, a když budou šikovní, tak i zadarmo.
Nakonec statek začal hořet. Z vojáků ho nikdo vědomě nepodpálil, ale zabránit se tomu zrovna nesnažili. Snad za to mohla převrhnutá svíce, odhozený kousek doutnáku nebo jiný následek řádění vojáků.
Kompanie nakonec po poledni táhla dál a ještě dlouho bylo vidět mohutný sloup šedého kouře, který se táhl k nebesům.
Právě scény řádící a plenící soldatesky hned vyvstanou na mysl, pokud se řekne třicetiletá válka. Drsný způsob obživy vojáků sloužil jako námět obrazů a rytin už přímo během konfliktu.
Třicetiletá válka přinesla nebývalou míru utrpení pro civilní obyvatelstvo. Svým geografickým rozsahem, délkou trvání i tím, že probíhala na vrcholu žoldnéřského systému, způsobila hospodářský propad, a tím přímo i nepřímo obrovské ztráty na životech mezi běžnou populací v zasažených zemích. Nejednalo se jen o působení nepřátelských armád. V konečném důsledku bylo poddaným jedno, jestli odvádí kontribuce vlastní nebo nepřátelské armádě. Od nepřátel mohli čekat plenění, od vlastních rozsáhlé exekuce.
Mnoho českých a moravských měst mělo během švédských tažení v roce 1643, 1645 i později se švédskou armádou děsivou zkušenost. Množství hradů a pevností mají ve své historii poznámku „A roku 1643 / 1645 / 1647 byl hrad / pevnost vypleněn/a či vypálen/a Švédy.“ Švédské řádění v Čechách a na Moravě v roce 1645 se hluboce zapsalo i do demografického a geografického vývoje českých zemí – populace se zmenšila a mnoho obydlených míst zaniklo.
Ne že by se císařští vojáci nedokázali také důkladně vyřádit na domácím obyvatelstvu, nejeden list z té doby si na počínání císařské soldatesky stěžoval stejnou měrou jako na švédské dobyvatele.
Hlavním nástrojem pro získávání zásob a peněz pro armádu bylo vybírání tzv. kontribucí. Jednalo se o svým způsobem legální nárok na platbu (peněžitou či v naturáliích) pro armádu. Nepřátelské vojsko, které si určité území podmanilo, mělo ze své pozice okupanta právo na vymáhání kontribucí.
A tak například 22. března švédští kvartýrmistři žádali v Lipnici kontribuce 6.000 říšských tolarů. Částka byla odůvodněna potřebou vydržování třech regimentů. Obvykle se hodnota požadovaných kontribucí pohybovala mezi 1.500 a 6.000 říšských tolarů, ale částky bývaly i mnohem větší. Města a panství se také všemožně snažila celkovou částku kontribucí snížit jednáním anebo úplatky.
Co vlastně znamenala taková hromada peněz v cenových poměrech třicetileté války? Pro základní představu denní porce jídla odpovídala zhruba 9 krejcarům. 1 říšský tolar měl hodnotu 90 krejcarů. Pro velmi hrubou představu tedy za takových 6.000 říšských tolarů bylo možné pořídit 60.0000 porcí jídla. Prostému mušketýrovi náležel žold 6 zlatých, což odpovídalo zhruba 4 říšským tolarům. A tak požadovaná částka odpovídala žoldu 1.500 mušketýrů. Avšak důstojníci měli žold podstatně vyšší. Početnost jednotlivých regimentů se také pohybovala okolo 600 vojáků. Jedna kontribuce tedy nemohla sama o sobě držet vojsko na nohou ani měsíc, ale švédská armáda požadovala kontribuce všude, kam přitáhla.
Systém kontribucí byl do značné míry pevně dán. Do města dorazil určený důstojník, který nesl patent, ve kterém byla stanovena míra požadovaných kontribucí a den, do kdy mají být odevzdány. Časový limit dával zástupcům měst určitý prostor k jednání. Prvním krokem tak často bylo obrátit se na své pány – českou komoru – pro informace, jak se postavit ke švédským požadavkům. Pokud nebyly kontribuce odváděny, přišla odplata. Vypalování vesnic, drancování a kvartýrování vojska proti vůli obyvatel. A nebohá města měla malou naději, že by se ubránila švédské přesile.
Zatímco v prvních letech švédských vpádů, například během tažení generála Bannera v roce 1639, si města ještě troufla klást vyjednávací odpor. Trvalo tři měsíce, než švédská armáda sáhla k násilné pohrůžce vypálením několika stavení náležících k městu. V roce 1645 byla ale situace odlišná a dost se přitvrzovalo. Švédské síly pod Torstenssonem se nedržely zpátky. Polní maršál, zničený špatným zdravotním stavem a proslulý svou tvrdostí, vojáky nikdy moc nebrzdil. Kořistění na území nepřítele pro něj bylo zcela legitimním strategickým prvkem při vedení války.
Na řadu přišel tak kromě systému kontribucí i další způsob, jak se mohli obzvláště prostí vojáci na dobytém území přiživit – kořistění a plundrování.
Nejvíce tím trpěli obyvatelé dobytých měst. Panovala určitá přímá úměra mezi délkou obléhání a statečností obrany a brutalitou následného drancování. Jako nejtypičtější příklad by mohlo sloužit vydrancování Magdeburgu 20. května 1631 císařskými vojsky a vojsky katolické ligy. Na události, která vstoupila do dějin jako Magdeburská svatba a při které lehlo popelem téměř celé město a přežila pouze šestina populace, se významně podílel fakt, že císařští vojáci nedostali dlouho žold a během dvou měsíců trvajícího obléhání utrpěli značné ztráty. Když bylo město konečně dobyto, rozzuřila se pohroma. Císařští bezohledně zabíjeli a brali všechno, co jim přišlo pod ruku.
Kořistění je davová záležitost a vůle davu nakonec strhne všechny. Davová psychóza často otevřela průchod nejdivočejším niterným pochodům. Poté vznikaly záznamy o znásilňování, mučení a vraždění ze strany rabujících vojáků.
O to horší bylo, že pro vojáky bylo kořistění někdy jediným způsobem obstarání si základních životních potřeb, zásob bylo během tažení vojska vždy nedostatek.
O tom jak vypadalo plenění vojáků z pohledu civilního obyvatelstva píše Johannes "Hans" Heberle, švec z Neenstetten, který patřil ke svobodnému říšskému městu Ulm. Do zdejší oblasti se roku 1634 dostali švédští vojáci a celý kraj vyplenili.
…A poté na nás vpadli a vyplundrovali nás všechny. Brali koně a dobytek, chléb, mouku, sůl, sádlo, sukno i plátno, oblečení a všechen náš chudobný majetek. Hrubě bili lidi, stříleli a bodali do nich, několik bylo k smrti ubito.
Žádné město nebylo dost silné, aby jim mohlo vzdorovat, i když jich to pár zkusilo, nakonec se to pro ně v nedobré obrátilo. Já také zúčastnil jsem se podobné věci ve Weidenstettenu, ale skončilo to pro nás špatně i když jsme je držely zpátky po dva dny a odvrátili několik opovážlivých skupin nájezdníků. Všechen dobytek a koně shromáždili jsme u kostela a všechen náš drobný majetek jsme dali do kaple. Ale nepomohlo to. A protože jsme se bránili po dlouhý čas, zapálili město takže shořelo pět domů a pět stodol. Když tohle se stalo, naše věc byla ztracena. Každý muž odhodil zbraň a běžel se postarat o vlastní věci. Po té jezdectvo, několik stovek jich bylo, přišlo do města a plundrovalo, kradlo a bralo pryč vše co pobrali a vzali s sebou všechny koně a dobytek, co dokázali chytit, takže jen pár koní a dobytka zůstalo v našem kraji. A to se stalo ve Weidenstettenu desátého dne srpna…
Rabování se neúčastnili pouze vojáci, ale i jejich partnerky. Oblečení, obvazy a další drobná výbava byly pro vojáky nenahraditelnými životními potřebami a jejich partnerky přesně věděly, po čem se dívat a co ukořistit, aby byl život vojenské rodiny snesitelnější. Měšťanské ložní prádlo a ubrusy byly z kvalitního lnu a takový len se pak dal použít nejen na prostěradlo a obvazy, ale třeba i na novou košili. Pro běžného vojáka měly tyto základní věci mnohem větší hodnotu než třeba zlatý svícen. Na tomto úryvku z Hagendorfova deníku je i patrné, jaký postoj ke kořistění vojáci měli. Brali ho jako hotovou věc, jako součást svého vojenského života. I když nad zkázou města se podivil i sám Hagendorf.
Přesto však jsem byl hluboce zarmoucen, že město shořelo tak strašlivě, jednak na účet krásy toho města a také protože to byla moje domovina.
Na jiném místě a v jiném čase se Hagendorf ve svém deníku opět radoval nad ukořistěným lnem. Textilní materiály byly důležité, protože oblečení v polních podmínkách nevydrželo věčně. Proto například i Švédové v roce 1645 nabízeli kutnohorským měšťanům, že jim odpustí část kontribucí, pokud dodají větší množství kvalitního sukna.
Neznamená to však, že by si vojáci při kořistění cenností nevšímali. Vzhledem k tomu, že žold byl nízký a často nepravidelně vyplácený, byla jakákoli jiná možnost obstarání si peněz velmi vítaná.
V některých situacích bylo svévolné kořistění tvrdě postihováno. Svědčí o tom například generální rozkaz císařské armády z 1. srpna roku 1641.
Klení bude postihováno napoprvé dle vlastního uvážení příslušné autority; poté je možné trestat smrtí. Ukrást krávu či koně tajně či pod pohrůžkou bude bez soudu a vyšetřování a bez milosti trestáno oběšením. Jestliže někdo je v držení ukradených koní a nemůže dokázat, odkud byli tito zakoupeni, bude potrestán, jako by byl on jejich zlodějem. Kdokoli špatně se chovat bude, trýznit či mučit civilní osobu nebo bude na kohokoli po cestách útočit, zaplatí za to životem.
Takováto nařízení však platila hlavně pro vojáky na domácí půdě nebo na obyvatelstvo chráněné Salvou Guardií či pokud to bylo přísně zakázáno (např. ze strategického či diplomatického důvodu).
V případě nepřátelského prostředí bylo kořistění jen dalším způsobem vedení boje.
Statek blízko Brtnice se stal obětí exemplárního potrestání „ohněm a mečem“ za neplacení kontribucí v kraji. Hospodářská zvířata, píce a zrno bylo odvezeno ke zbytku armády. Cennosti a drobná kořist pak obohatila kompanii, se kterou George Erdhart táhl na Vídeň. Sám Erdhart si odnesl dost na novou košili a zbytek poslal své ženě.
Na jaře roku 1645 byli ještě švédští vojáci a její vrchní velitel Torstensson přes všechny problémy pány situace. Armáda se rychle tlačila k Vídni a v jejích stopách zůstávala dobytá města, vypleněné statky a všeobecná zkáza.
Za celý kolektiv bychom rádi poděkovali Souboru Lidových staveb v Rymicích, za laskavé poskytnutí prostorů se zázemím. A určitě Vám všem, kteří jste ještě neměli tu příležitost, návštěvu malebné obce Rymice a tamějšího skanzenu velmi doporučujeme.