Další pokračování přišlo v roce 2009 a v rámci historie jsme zaznamenali skok. Titul Empire Total War pokračoval érou kolonialismu, imperialismu a průmyslové revoluce. Počátečním rokem hráčova dobývání světa a zámořských kolonií je 1699. Celých 169 let evropské historie tak bylo přeskočeno. Abychom vývojářskému studiu nekřivdili, tak určitá období 16. a 17. století byla ve hrách zpracována, ale pouze v podobě válčících států éry Sengoku ve feudálním Japonsku. Možná se zpracování evropského 16. a 17. století dočkáme někdy v budoucnu.
S evropskou historií 17. a 18. století oproti tomu pracuje série historických strategií Cossacks. První díl s podtitulem European Wars vyšel v roce 2000 a dočkal se docela velké popularity. Pokračování Cossacsk American Conquest se věnovalo, jak název napovídá, dobývání Ameriky. Hráč tu mohl kromě jednotek conquistadorů a evropských národů hrát i za různé jihoamerické a severoamerické indiánské kultury. Další díl se sice vrátil do Evropy, ale situován byl do doby napoleonských válek. Až poslední počin ze série z roku 2016 byl návratem ke kořenům a vlastně modernizovaným a do současné grafiky převedeným původním dílem.
Hra je klasickou real-time strategií (RTS, zakladateli žánru jsou DUNE II, Warcraft a další). Hráč staví budovy, těží suroviny, vytváří jednotky. Až má dostatečně velkou a pestře složenou armádu, vyšle ji na nepřítele a zničí ho. V tomto případě hru zpestřují pěkně zpracované a pestré příběhové kampaně. Najedeme zde i přímo kampaň z třicetileté války nebo bitvu u Breitenfeldu!
(Boj ve formacích není silnou stránkou této hry)
Hra by to byla pro nadšence raně novověkých konfliktů skvělá, kdyby ovšem nebyla zcela závislá na svém RTS žánru. Práce s jednotkami, jednotlivé typy formací a vůbec zacházení se samotným tématem je tu trochu problematické. Hra z podstaty žánru nedokáže zvolené období vyzdvihnout. Bylo by v zásadě jedno, jestli vytváříte armádu ze skřetů, kouzelníků a kostlivců, nebo z pikenýrů, mušketýrů a rejtarů, hratelnost by se neměnila. Stále produkujete nové a nové vesničany a posíláte je na pole nebo do dolů, aby bylo dost surovin na postavení armády. Vše ale vypadá vizuálně velmi atraktivně a vzhledem k širokému zastoupení evropských i blízkovýchodních národů i pestře. Pokud tedy zájemce o raně novověké konflikty hledá virtuální zábavu, je tu pro něj satisfakce v podobě této strategie.
Další hrou, resp. sérií her, které se dotkly tématu raně novověkých konfliktů, jsou hry Europa Universalis. Aktuálně poslední díl vyšel v roce 2013. Europa Universalis má záběr od druhé poloviny 15. století (přesný rok se liší podle konkrétního pokračování) až do počátku 19. století. Hráč tu v roli „panovníka“ řídí vybraný stát. Možnosti jsou nepřeberné, můžete hrát jak za české království, tak za exotická císařství v Kambodži, hra si na pestrosti možností zakládá. Tím pádem ale trpí zobrazování konkrétních dějinných epoch a některých aspektů hry se nemůžeme účastnit, zasahovat do nich ani je konkrétně sledovat. To se týká i bitev. Vaše jednotky sice můžou být technologicky na různé úrovni a španělské tercie se zde mohou utkat se švédskou brigádou nebo třeba s liniovými formacemi. Tento střet ale sledujeme pouze v jednoduché tabulce výčtu ztrát a boj je vyjádřen číselně. Některá počáteční nastavení dovolují hráči odehrát třeba konkrétně třicetiletou válku, ale pouze takto nepřímo.
Existují dvě hry, které se zabývají raně novověkými konflikty, respektive přímo třicetiletou válkou.
Jednoduše nazvanou strategii Thirty Years War vydalo pod křídly vydavatele Slitherine Software v roce 2015 malé nezávislé vývojářské studio AGEod. V této hře mohou hráči na mapě svaté říše římské a jejího nejbližšího okolí zkusit z pozice katolických nebo naopak protestantských mocností vést třicetiletou válku podle vlastního úsudku. Hratelnost se sice blíží slavnějším a dobře hodnoceným titulům, jako jsou výše zmíněné série Total War nebo Europa Universalis, kvalita zpracování je však mnohem nižší a hra jako taková sklízí spíš průměrná hodnocení. Bitvy jsou zpracovány pouze jako výčet vítězství a ztrát. Prezentace hmotné kultury a válečných konfliktů je docela průměrná a často dost omezená, takže ani nadšencům nemá hra prakticky co nabídnout.
Oproti tomu hra Pike and Shot: Campaigns se zaobírá pouze simulací historických střetů. Hra vyšla v roce 2015 také pod vydavatelem Slitherine Software a je vytvořena nezávislým vývojářem. Tento bitevní simulátor, který pokrývá období od počátku 16. století až do konce století 17., nabízí hráči možnost vyzkoušet si celou škálu scénářů a střetů – zpracovány jsou tu italské války, třicetiletá válka, anglická občanská válka.
Hráč na mapě pokryté neviditelnou čtvercovou sítí pohybuje svými bitevními formacemi proti nepříteli a snaží se dostatečný počet jeho jednotek porazit či obrátit na útěk. Morálka a výdrž jednotek tu hrají důležitou roli. Taktické formace jsou prezentovány docela realisticky. Hra dokonce zachycuje vývoj taktiky, takže španělské tercie, holandské brigády a další taktické formace hráč rozezná na první pohled.
Hra by to byla i přes určitá zjednodušení skvělá, ale trpí nízkonákladovým grafickým zpracováním. Vojáky tvoří ve formacích stejné nevýrazné ploché modely a při bližším ohledání to není žádná podívaná. I když z dálky při troše shovívavosti vypadá bojiště jako na bitevní rytině, vše ostatní trpí nedostatkem profesionální prezentace.
Systém hry není zbytečně komplikovaný a velmi se podobá stolním hrám. Protihráče tu zastoupí velmi schopná umělá inteligence, která neodpustí žádnou chybu. Hody kostkou jsou tu virtuální. Osobní poznámka na okraj: při hraní jsem se neubránil dojmu, že virtuální hody (generátor náhodných čísel) nějakým fikaným způsobem straní počítačovému soupeři, ale možná mám jen smůlu.
Kromě těchto počítačových her je ještě pár titulů, které se nějakým způsobem otřely o 16. a 17. století. Většina je ale situována do Nového světa nebo Karibiku a zpracovává různá pirátská nebo koloniální témata a stojí tak momentálně mimo naši pozornost.
Je velká škoda, že se vývojáři her tematickému zasazení do raného novověku v Evropě tolik vyhýbají. Námětů na zajímavé příběhy je tu určitě dostatek. Tak turbulentní doba byla plná nejrůznějších příběhů, které jen čekají, až budou vyprávěny. Vedle toho zpracování taktiky v podobě počítačové strategie by přineslo zajímavé výzvy pro vytváření systémů a pravidel pro simulace bitev. Hráč by se třeba musel vypořádat se spoluprací mušketýrů a pikenýrů a dalšími taktickými formacemi bojišť právě například třicetileté války. A co teprve celá logistika vojenských tažení, nutnost udržovat své vojáky při životě, zaplatit jim žold a dát jim najíst. Možností je tolik a své příznivce by si tyto hry určitě našly.
To, že historické hry mohou fungovat a mohou zaujmout publikum, dokázala nedávno česká RPG hra Kingdom Come. V této skvělé hře je nádherně a do detailu zpracovaný český počátek 15. století. Na historickou věrnost zde byl evidentně kladen velký důraz, a i přes pár pochybení hra nabízí autentický „středověký“ zážitek. I herně se jedná o velmi kvalitně zpracované RPG.
Nezbývá tedy než doufat, že jednou se hry ze 16. nebo 17. století dočkáme a budeme se kochat historicky věrně zpracovaným prostředím.
V příštím článku rozebereme téma historických filmů, kde svou roli kromě postav mají i raně novověké konflikty.